Strategie odpovědného
podnikání KPMG
Karel Růžička
Partner odpovědný za společenskou odpovědnost
„Jdeme cestou udržitelného a odpovědného podnikání a neskrýváme, že tak pomáháme našemu okolí i naší firmě k růstu. Znovu jsme se o tom přesvědčili i v minulém fiskálním roce. Platí, že stavíme na etickém a transparentním jednání, protože sami chceme podnikat v příjemném a kultivovaném prostředí. Naše služby nabízí znalosti a um našich lidí. Proto je pro nás zcela zásadní mít se všemi ve firmě dobré vztahy a poskytovat našim lidem takové možnosti, aby se jim u nás dobře pracovalo. Své technické i měkké dovednosti rozvíjíme tím, že pomáháme neziskovým organizacím k efektivnějšímu fungování a lepšímu využívání zdrojů. Snažíme se pracovat na tom, abychom odpovědně spotřebovávali naši hlavní surovinu – papír – a své cesty ke klientům podnikali i s ohledem na životní prostředí. V neposlední řadě chceme podporovat angažovanost a odpovědný přístup k podnikání u mladých lidí.
Do budoucna se chceme více zaměřit na měření dopadů našich odpovědných programů na naše okolí i na firmu samotnou. Naší globální prioritou udržitelnosti je celoživotní vzdělávání. Proto chceme rozšířit projekty, do nichž se mohou zapojit mladí lidé. Zajímavou formou je naučíme odpovědně podnikat.
Dělá nám velkou radost, že se nám za naše aktivity v oblasti udržitelného a odpovědného podnikání dostává uznání. Naše strategie společenské odpovědnosti byla zvolena platformou Byznys pro společnost za nejlepší pro rok 2016 a my jsme pyšní, že jsme se stali TOP Odpovědnou velkou firmou roku 2016 za odpovědný přístup k podnikání. Je to pro nás závazek v našem jednání nepolevit a dál na sobě pracovat.“
Popis strategie udržitelnosti Plán K
Řídíme se strategií udržitelnosti pro období 2016-2020, kterou nazýváme Plán K.
Vize
Naše podnikání je dlouhodobě udržitelné díky kultivaci podnikatelského prostředí v České republice a včasné reakci na rizikové faktory.
-
Pomáháme tím, co umíme
- Přispíváme k rozvoji společnosti prostřednictvím našich odborných znalostí.
- Využíváme naší expertizy k podpoře odpovědného a sociálního podnikání u mladé generace. Neziskovým organizacím a sociálním podnikům pomáháme zefektivnit jejich činnost a tím získat více prostoru pro samotné dobročinné aktivity.
-
Etika a transparentnost
- Jdeme příkladem a všemi dostupnými způsoby podporujeme transparentnost a etické jednání na trhu.
- Otevřeně komunikujeme se všemi relevantními skupinami.
- Zaměřujeme se na kvalitu. Kvalita není abstraktní koncept, je výsledkem postupů, procesů a integrity, které uplatňujeme při poskytování služeb klientům.
- Naše podnikání svým charakterem přispívá ke zvyšování transparentnosti českého podnikatelského prostředí.
-
Péče o zaměstnance
- Naši zaměstnanci jsou pro nás klíčoví.
- Pečujeme o ně, pomáháme jim v jejich rozvoji a snažíme se vytvářet inspirativní pracovní prostředí i prostřednictvím aktivit v oblasti trvale udržitelného rozvoje.
-
Odpovědné fungování
- Vkládáme principy odpovědnosti do všech operativních funkcí.
- Zapojujeme sociální podniky a neziskové organizace do našeho dodavatelského řetězce.
- Snažíme se fungovat šetrně s ohledem na životní prostředí.
- Z povahy našeho podnikání nejsme velkým znečišťovatelem životního prostředí. Přesto se snažíme pravidelně monitorovat naši uhlíkovou stopu a průběžně ji snižovat.
Skupiny, se kterými vedeme dialog
Pravidelně vedeme dialog s okolím o dopadech našeho podnikání na společnost, ekonomiku a životní prostředí. Udržujeme kontakt s jednotlivými zájmovými skupinami a v řadě důležitých témat s nimi v oblasti udržitelného podnikání spolupracujeme.
Aktivně komunikujeme se našimi zájmovými skupinami, mezi které patří:
- Provádíme pravidelný průzkum spokojenosti klientů, setkáváme se s nimi na osobních schůzkách, pořádáme odborné konference a jiné akce, kde s nimi můžeme o naší spolupráci diskutovat.
- Aktivně komunikujeme prostřednictvím našich internetových stránek a sociálních sítí.
- Připravujeme pravidelné informační materiály, v nichž informujeme o dění v naší společnosti i o službách, které poskytujeme.
- Pravidelně vydáváme Marwick, magazín pro klienty a příznivce KPMG Česká republika.
- Aktivně pracujeme s médii, v nichž se objevují naši odborníci.
- Tématy odpovědného podnikání, na která naši klienti kladou důraz, jsou především etika a transparentnost, kvalita služeb a řízení rizik (důvěrnost informací, nezávislost), vzdělávání a trénink.
Způsob komunikace
- Osobní schůzky
- Odborné konference a jiné akce
- Internetové stránky
- Sociální sítě
- Newslettery
- Média
- Průzkumy a studie
Důležitá témata
- Etika a transparentnost
- Vzdělávání a trénink
- Kvalita služeb a řízení rizik
- S našimi zaměstnanci jsme v neustálém kontaktu prostřednictvím interních komunikačních kanálů, zaměstnaneckých akcí či školení v práci.
- V rámci každoročního průzkumu spokojenosti GPS (Global People Survey) zjišťujeme jejich názory a potřeby.
- V rámci programu MyPD (My Performance Development) probíhají pravidelné hodnoticí rozhovory zaměřené na pracovní výkon a osobní rozvoj.
- Scházíme se také prostřednictvím projektových skupin a tzv. group meetings (schůzky celých oddělení).
- Pravidelně vydáváme interní časopis Echo, v němž informujeme zaměstnance o důležitých rozhodnutích vedení, výsledcích společnosti či zajímavých projektech. Píšeme ale také o společenských akcích, které jsme pořádali, nebo sportovních aktivitách, jichž se účastnili naši kolegové.
- Důležitým prostředkem interní komunikace je rovněž firemní intranet, tzv. Portál.
- Mezi důležitá témata patří vzdělávání a trénink, péče o zaměstnance, pracovní prostředí, diverzita či podpora místních komunit.
Způsob komunikace
- GPS (Global People Survey) – každoroční průzkum spokojenosti
- MyPD – pravidelná hodnocení
- Projektové skupiny
- Group meetings
- Interní časopis Echo
- Společenské akce
- Sportovní skupiny
- Intranet
Důležitá témata
- Vzdělávání a trénink
- Péče o zaměstnance
- Pracovní prostředí
- Diverzita
- Místní komunity
- Etika a transparentnost
- Účastníme se všech významných pracovních veletrhů, na nichž se setkáváme se zájemci o práci v naší společnosti. Mezi ně patří i Big4 Day – pracovní veletrh pořádaný společně s ostatními poradenskými firmami v rámci tzv. velké čtyřky.
- Aktivně s našimi budoucími zaměstnanci komunikujeme na sociálních sítích a samozřejmě i prostřednictvím našich internetových stránek.
- Důležitým zdrojem informací i kritických poznámek pro zlepšování našich služeb jsou pro nás dotazníky se zpětnou vazbou.
- Nejvíce skloňovanými tématy jsou pro naše potenciální zaměstnance a studenty vzdělávání a trénink, péče o zaměstnance, kariérní růst, pracovní prostředí a diverzita.
Způsob komunikace
- Pracovní veletrhy
- Big4 Day
- Sociální sítě
- Internetové stránky
- Blog
- Dotazníky zpětné vazby
- Newsletter
- Pravidelná osobní setkání
- Internetové stránky
- Sociální sítě
Důležitá témata
- Vzdělávání a trénink
- Péče o zaměstnance
- Pracovní prostředí
- Diverzita
- Networking
- Místní komunity
- Snažíme se udržovat kontakt s našimi bývalými zaměstnanci a zajímá nás, kam se ubírají jejich kariérní cesty poté, co se rozhodli pro jiného zaměstnavatele.
- Připravujeme pro ně informační materiály, komunikujeme s nimi přes sociální sítě a internetové stránky. Pravidelně se setkáváme také osobně, například na alumni večírcích.
- Naši bývalí zaměstnanci nejčastěji vyzdvihují tato témata odpovědného podnikání: etiku a transparentnost a péči o místní komunity.
Způsob komunikace
- Newsletter
- Pravidelná osobní setkání
- Internetové stránky
- Sociální sítě
Důležitá témata
- Networking
- Místní komunity
- Pravidelně se také setkáváme se zástupci regulačních a správních orgánů a rovněž dalších profesních skupin, pro něž pořádáme odborné konference a jiné akce.
- Na těchto akcích projednáváme témata jako etika a transparentnost, kvalita našich služeb a systémů řízení rizik.
Způsob komunikace
- Pravidelná setkání
- Odborné konference a jiné akce
Důležitá témata
- Etika a transparentnost
- Kvalita služeb a řízení rizik
- Prostřednictvím korporátní komunikace oslovujeme média a veřejnost.
- Komunikujeme s novináři a předními českými periodiky o našich postupech, službách a vizích, informujeme je o našich výsledcích a reagujeme na jejich dotazy.
- Vydáváme tiskové zprávy, odborné články a komentáře, pořádáme tiskové konference a osobní setkání se zástupci médií.
- Prosazujeme do mediální agendy témata odpovědného podnikání: etika a transparentnost, kvalita služeb a řízení rizik, podpora místních komunit.
Způsob komunikace
- Tiskové zprávy, komentáře
- Tiskové konference
- Odborné články
- Osobní setkání
- Internetové stránky
- Sociální sítě
- Média
Důležitá témata
- Etika a transparentnost
- Kvalita služeb a řízení rizik
- Místní komunity
- Ekologická stopa
- Místní komunity
- Osobně se setkáváme s jejich zástupci, pořádáme pro ně odborné a vzdělávací akce.
- Zaměstnanci neziskových organizací se nás během diskusí o našem odpovědném podnikání nejčastěji ptají na místní komunity, etiku a transparentnost.
Způsob komunikace
- Osobní setkání
- Dotazníky zpětné vazby
- Odborné akce
Důležitá témata
- Místní komunity
- Etika a transparentnost
- Pravidelně se s nimi scházíme na obchodních schůzkách.
- Mezi důležitá témata našich setkání patří etika a transparentnost a také kvalita a šíře poskytovaných služeb.
Způsob komunikace
- Obchodní schůzky
- Hodnocení dodavatelů
Důležitá témata
- Etika a transparentnost
Po vyhodnocení dopadu našeho podnikání na jednotlivé zájmové skupiny, případně dopadu těchto skupin na naše podnikání, jsme identifikovali jako prioritní klienty, zaměstnance a partnery, regulátory a profesní organizace, potenciální zaměstnance a studenty.
Na základě dialogu s nimi jsme definovali klíčová témata, kterým se v rámci Plánu K věnujeme a o nichž budeme dále reportovat: